پنج شنبه 22 آذر 1397  |   3 ربیع الثانی 1440

 

...
تاریخ : 1397/09/07 09:05:41شماره : 14413 تعداد بازدید : 54


حریزاوی:تنها راه برون‌رفت کشور از مشکلات موجود مدیریت جهادی است

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: منطق ما در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، منطق مقاومت است.
به گزارش سایت پژوهه دین،حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حریزاوی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی که به مناسبت هفته بسیج در جمع بسیجیان مسجد توحید تهران حضور یافته بود، ضمن قرائت آیه«وَأَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً» گفت: قرآن می‌فرماید اگر آنها بر آن راهی که در پیش پای آنها نهادیم مقاومت می‌کردند، آب گوارایی را به آن‌ها می‌نوشاندیم؛ موضوع بحث ما نظریه‌ای است تحت عنوان نظریه «مقاومت» که مبنای این نظریه در قرآن کریم است.
وی ادامه داد: امروز در جامعه، سؤالی به‌صورت جدی مطرح است مخصوصاً برای نسل جدید انقلاب که می‌خواهد وارد دهه پنجم انقلاب شود. سؤال این است که چه قدر باید تحمل کرد؟ تا کجا باید صبر کرد؟ کی همه‌چیز درست می‌شود؟ ما برای این سؤال یک پاسخ مبنایی داریم و یک پاسخ روبنایی.
حریزوای تأکید کرد: در قرآن کریم یک منطقی داریم به نام منطق حسابگری. قرآن تلاش می‌کند که ما بر اساس منطق ترکیبی محاسبات خود را انجام دهیم. منطق ترکیبی یعنی آنچه مبنای تفسیر و تصمیم ماست باید مجموع محاسبات دنیوی و فرا دنیوی باشد؛ هم دنیا را در نظر بگیریم هم آخرت را.
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه یادآور شد: جهان باطنی دارد و قرآن همواره بر مسلمانان تأکید می‌کند که به باطن جهان نیز توجه کنند. چرا این‌قدر بر قرائت سوره عصر تأکید شده است؟ چون در آن بر عصر قسم یادشده است. عصر یعنی روزگار. کدام روزگار؟ روزگار آخرالزمان. روزگاری که صاحبش کسی است به نام حضرت مهدی (عج).
حریزاوی اضافه کرد: در نظام محاسباتی انسان‌های مؤمن باطن و حقیقت جهان هم مورد توجه قرار می‌گیرد و اساساً اگر کسی بر اساس باطن و ملکوت جهان محاسبات خود را انجام دهد، نوع مواجهه‌اش با مسائل متفاوت خواهد شد.
وی همچنین اظهار کرد: در نظریه مقاومت تلاش می‌شود که اتفاقاتی که در باطن جهان به وقوع می‌پیوندد، مورد توجه قرار گیرد. یکی از اتفاقات باطنی جهان حقیقتی است به نام «نصرت الهی». خداوند متعال قوانینی دارد که این قوانین به شکل ظاهری و باطنی جهان را اداره می‌کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: در مکتب محاسبات مادی کمیت‌ها یک حسابی دارند و کیفیت‌ها حسابی دیگر. اما در منطق فرا مادی یا متافیزیکی چطور؟ در منطق مادی مثلاً عدد ۱۵ از عدد ۱۳ بزرگ‌تر است اما در منطق متافیزیکی و نگرش باطنی به جهان نمی‌شود کم‌ها را دست‌کم گرفت. خداوند متعال می‌فرماید که گاهی تعداد بالاست اما من گاهی اوقات کمیت را باکیفیت مقایسه می‌کنم«کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ».
وی در ادامه به بحث پیرامون منطق الهی و قوانین حاکم برجهان پرداخت و ضمن قرائت آیات مختلف قرآن در این زمینه افزود: در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ما داریم چه چیزی را جشن می‌گیریم؟ ما گرانی‌ها و مشکلات مردم را جشن نمی‌گیریم. راه‌هایی وجود دارد که باید این مشکلات را حل کنیم. ما این را جشن می‌گیریم که هنوز به فضل خدا این منطق در ذهن شریف مردم ما وجود دارد که خداوند متعال راه‌هایی برای نصرت ما گذاشته است به‌شرط اینکه به وعده‌های خداوند ایمان داشته باشیم.
حریزاوی در پایان سخنانش با تأکید بر اینکه حرکت‌های جهادی در جمهوری اسلامی یکی از مصادیق نظریه مقاومت است، تصریح کرد: منطق ما منطق مقاومت است. شما حجم کارهای گروه‌های جهادی را در زلزله کرمانشاه مقایسه کنید با دیگر گروه‌های متعارفی که وجود دارد. تنها راه برون‌رفت کشور از مشکلات موجود مدیریت جهادی است.

........

رمان معاصر ايران، گذشته، حال و آينده

پایگاه داده های فرهنگی دینی

نشرنامه

دبیر خانه اجلاس دو سالانه بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی عج

کتابخانه معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی

لینک مدارس صدرا

لینک های مرتبط

نمايشگاه چشم اندازايران اسلامي ،درافق 1404درمجلس شوراي اسلامي