چهار شنبه 28 آذر 1397  |   9 ربیع الثانی 1440

 

...
تاریخ : 1397/06/10 12:09:56شماره : 14408 تعداد بازدید : 180


ارشدی:تاسیس سامانه مجازی آمورش اقشار تاثیرگذار در دستور کار ماست

گفتگو با حیدر ارشدی سرپرست دفتر آموزشهای تخصصی معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی
برگزاری کارگاه آموزشی کارشناسان پژوهشی و آموزشی ادارات کل تبلیغات اسلامی استانها و پردیس آموزشهای تخصصی روحانیون مستقر عنوان دو فعالیت مهم معاونت پژوهشی و آموزش سازمان تبلیغات اسلامی است که هر در اواخر سال ۱۳۹۶ به انجام رسید. با حیدر ارشدی سرپرست دفتر آموزشهای تخصصی معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه چند و چون برگزاری این کارگاه ها و برنامه های دفتر آموزش های تخصصی در سال ۹۷ گفتگویی انجام داده ایم که مشروح آن را به صورت گزارش در ادامه همین مطلب می خوانید.
به گفته حیدر ارشدی سرپرست دفتر آموزش های تخصصی معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان برگزاری کارگاه آموزشی کارشناسان پژوهشی و آموزشی ادارات کل تبلیغات اسلامی استانه یکی از مهمترین برنامه های معاونت در سال ۹۶ بود.
وی در همین زمینه می‌گوید: «قریب به سه سال به دلیل محدودیت های اعتباری و علی رغم پیگیری های مجدانه،موفق به برگزاری این دوره ها نشده بودیم و این محدودیت ها معاونت را در تنگنایی قرار داد که نتوانیم در خدمت همکاران عزیز استانی خود باشیم. به هر تقدیر یکی از اولویت دارترین اقدامات دفتر آموزش های تخصصی، برنامه ریزی این کارگاه بود که پس از سه سال،میزبان همکاران و زحمتکشان حوزه پژوهش و آموزش های استان ها باشیم.»
وی ادامه می دهد:«در طول این کارگاه سه روزه سعی برآن شد که نوع برگزاری دوره با شیوه کلیشه ای تشکیل این قبیل جلسات متفاوت باشد. به همین دلیل از همان ابتدای آغاز مسئولیت بنده، برنامه‌ریزی محتوای کارگاه به این سمت برده شد که تک‌تک موضوعات و سرفصل هایی که باید در این دوره ارائه و طرح شود فی نفسه برای کاشناسان و فراگیران قابل استفاده و بهره برداری باشد. همچنین برای نخستین بار طی تعامل دفتر برنامه ریزی آموزش تخصصی با اداره‌کل منابع انسانی و پشتیبانی مقرر شد تا فرصت حضور کارشناسان خود را با برگزاری یکی از دوره های آموزش ضمن خدمت همزمان کنیم که البته در مسیر هماهنگی آن، جا دارد از زحمات مدیرکل منابع انسانی جناب آقای رمضانی و همکاران محترمشان در اداره آموزش ضمن خدمت که بنده را برای عملیاتی کردن هدفی که برای این دوره ترسیم کرده بودم، یاری کردند قدردانی کنم چراکه یکی از مشکلاتی که کارشناسان پژوهش و آموزش استان ها از آن گلایه داشتند،پایین بودن تعداد ساعات آموزش ضمن خدمت تخصصی و شغلی پست آنها در طول سنوات گذشته و جاری بود.»
ارشدی می افزاید:«فی الواقع اتفاقی که در این دوره افتاد این بود که سازمان به جای اینکه برای سه کارگاه و دوره یعنی یک دوره آموزش ضمن خدمت حضوری برای کارشناسان آموزش، یک دوره آموزش ضمن خدمت حضوری برای کارشناسان پژوهش و یک کارگاه آموزشی مشترک برای کارشناسان حوزه هدایت و نظارت معاونت پژوهشی و آموزشی هزینه کند،با توجه به محدودیت های مالی موجود در سازمان،هر سه دوره را در قالب یک کارگاه جمع بندی کرد و در همین فرصت سه روزه سعی کردیم این سه دوره را برگزار کنیم.»
وی در ادامه به محتوای این کارگاه آموزشی اشاره می‌کند و یادآور می‌شود:«سعی داشتیم در دوره آموزشی کارشناسان آموزش اقشار تاثیرگذار که عهده دار وظایف آموزشی در استان ها هستند،مبحث جامعه شناسی فرهنگی را برای آنها تدریس کنیم که خوشبختانه عناوین و سرفصل های مدنظر با یکی از دوره های مصوب اداره آموزش ضمن خدمت هم همخوانی داشت لذا این اجرای این دوره به مدت بیست ساعت عملیاتی شد. برخی از سرفصل های رائه شده در این دوره شامل مواردی بود نظیر آناتومی فرهنگ که در این بخش از سنت تا پسامدرنیسم و تمامی مکتبهای مابین آنها برای کارشناسان تبیین گردید.در این دوره به صورت مشترک آقایان دکتر انصاری و دکتر کریمی عهده دار تدریس بودند که خود این شیوه تدریس برای اولین بار بود که به این شکل در سازمان عملیاتی شد؛ به این ترتیب که هر دو استادی که بر موضوعات مطروحه اشراف کامل داشتند،در فرازهایی از زمان تدریس، با یکدیگر مباحثات چالشی داشتند که این فضا ذهن مخاطب را با این موضوع درگیر می‌کرد که پاسخ درست کدام است تا این که به هر دو استاد به جمع بندی می رسیدند و این باعث می شد فراگیران مباحث را کنجکاوانه دنبال کنند. از دیگر مباحث مطروحه در این حوزه، بحث فرهنگ و جهانی شدن بود و همچنین مبحث راهبرد نهادی فرهنگ که در این بخش هم بحث گوناگونی پیرامون ویژگی های فرهنگی تمدن و سنت ها و ارتباط آنها با فرهنگ ارائه شد. در انتهای این دوره انتظار می رود که فراگیران، بتوانند انتخاب مناسبی را در جامعه شناسی و جامعه شناسی فرهنگی ارائه دهند و با ویژگی های فرهنگی آن هم آشنا شده و به درکی از بایسته های فرهنگی رسیده باشند.»
سرپرست دفتر آموزشهای تخصصی سازمان تاکید می‌کند:«دوره دیگری که باز هم سعی شد متناسب با شغل و پست کارشناسان پژوهشی استانها باشد، دوره آموزشی چگونگی تدوین طرح های ارزیابی بود.می دانید که کارشناسان پژوهشی در استان به نوعی سیاستگذار و ناظر بر فعالیت های پژوهشی در تعامل با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی استان هستند؛ در حقیقت این همکاران باید توانایی ارزیابی و نظارت بر پژوهش را داشته باشد. با همین هدف دوره آموزشی چگونگی تدوین طرح های ارزیابی برای کارشناسان پژوهشی به مدت ده ساعت در نظر گرفته شد و سعی شد در طول این دوره مباحثی از جمله ارزیابی سنجش و اندازه گیری و انواع طرح های ارزیابی ارائه شود تا فراگیران بتوانند با مدل های ارزیابی و الگوی مناسب سنجش ارزیابی در کشور آشنا شوند. در انتهای این دوره انتظار می رود که فراگیران بتوانند به‌عنوان یک کارشناس ناظر، پژوهش هایی را که در سطح استان به آنها ارائه می‌شود بررسی و نقاط قدرت و ضعف آن را تشخیص دهند.»
ارشدی همچنین تصریح می‌کند:«جلسات آموزشی این دو گروه را در دو سالن مجزا برگزار کردیم اما بخش دیگری از جلسات نیز به صورت مشترک برای تمامی کارشناسان با هدف ارتقای توانمندی ایشان تشکیل شد. از جمله برنامه هایی که در این کارگاه به آن پرداخته شد موضوع وب ۲ بود که در چندین ماه اخیر،ریاست مکرم سازمان بر عملیاتی شدن تاکید داشتند. لذا با دعوت از آقای دکتر افتخاری به‌عنوان مدیر این طرح، این موضوع به مدت دو ساعت به صورت اجمالی برای کارشناسان تشریح گردید. موضوعاتی نظیر این که جهان بعد از مواجهه با موج سوم که شاید برخی کشورها به تازگی با آن مواجه شده اند،با موج چهارمی مواجه است. ایشان ذهن کارشناسان را معطوف به این موضوع کردند که کشور ما هم در دوران گذار از موج سوم است و در موج چهارم که دنیای شبکه هاست می توانیم نقش تبلیغی خود را به‌عنوان سازمان تبلیغات اسلامی ایفا کنیم و یک کارکرد جدید از فعالیت های سازمان و نوع تطبیق آن با فضای وب ۲ ارائه دهیم که این مبحث بر اساس نظر سنجی انجام شده، ۳۳ نفر از جمع ۴۱ نفری فراگیران به این دوره امتیاز خوبی دادند.»
به گفته حیدر ارشدی یکی دیگر از موضوعاتی که در این کارگاه ارائه شد، بحث آسیب های اجتماعی در ایران بود که با توجه به تاکید خاص ریاست محترم سازمان تبلیغات اسلامی جناب آقای دکتر خاموشی مبنی بر اینکه این موضوع در برنامه کارگاه کارشناسان آموزشی و پژوهشی قرار گیرد تا آنها نیز با وضعیت فعلی این آسیب ها در جامعه آشنا شوند، آقای دکتر گراوند مدیر عامل شرکت نقش کلیک به‌عنوان کارشناس ارشد حوزه داده های آماری که در سازمان امور اجتماعی کشور نیز مسئول همین مهم هستند، تدریس دو ساعته این مبحث را بر عهده گرفتند.
وی در همین زمینه می‌گوید:«در این جلسه کارشناسان با وضعیت آسیب های اجتماعی و انواع آن به تفکیک استان ها اشنا شدند. از این بخش هم می توان بعنوان یکی از اثرگذارترین برنامه های این کارگاه نام برد به نحوی که ۴۰ نفر از فراگیران امتیاز خوب و عالی را باین مبحث دادند و می توان گفت که تمامی شرکت کنندگان از مطالب این کارگاه را مفید و موثر ارزیابی نمودند. بحث رصد کالاهای فرهنگی به‌عنوان یکی دیگر از بخش هایی بود که تشخیص داده شد در این کارگاه ارائه شود لذا از آقای دکتر کاموس مدیرکل دفتر مطالعات و رصد کالاهای فرهنگی معاونت پژوهشی و آموزشیدعوت شد تا مدل رصد کالاهای فرهنگی در این دفتر را که طی سنوات اخیر عملیاتی شده است، جهت اطلاع و بهره برداری همکاران استانی بیان کنند کهدر این بخش نیز اکثر همکاراننسبت به میزان بهره مندی خود از مطالب اعلام رضایت داشتند.»
وی سپس می افزاید:«در همینجا مجددا تاکید کنم که چون از ابتدای طراحی کارگاه و موضوعات آن، رویکرد بنده، عدم ارائه گزارش و سخنرانی های کلیشه ای بود، به همین دلیل با هماهنگی قبلی هیچ یک از مدیران کل محترم معاونت در این دوره به ارائه گزارش نپرداختند و سعی بر آن شد تا با بیان مطالب جدید و کاربردی برای فراگیران، از فرصت حضور سه روزه ایشان نهایت بهره برداری موثر را داشته باشیم.»
ارشدی به بحث پیرامون نظامنامه آموزش می پردازد و می‌گوید: این بحث را در یکی از جلسات برای کارشناسان پژوهشی و آموزشی مطرح کردم که شاید لازم باشد در یک مصاحبه مجزا درخصوص نظامنامه و مشخصات آن نکات و مطالبی را عرض کنم. در این جلسه سعی شد تا ویژگی های سند راهبردی که مبنا و چارچوب اقدامات آموزشی و فرآیند تصمیم سازی تحت عنوان نظامنامه آموزش تبیین شود. در این نظامنامه در حقیقت به دنبال این هستیم تا با شناخت وظایف و نقش ها بتوانیم در چارچوب ساختار نظامنامه تدوین شده گام برداریم. این نظامنامه تصویر یکپارچه‌ای از دفتر برنامه ریزی آموزشهای تخصصی و جنبه های گوناگونی از مطلوبیت و اثربخشی آموزش را به نمایش می‌گذارد. فی الواقع نگاهش به بحث آموزش یک نگاه سیستماتیک است یعنی ورودی هایی داریم فرآیندی طی می‌شود و خروجی هایی را تحویل میگیریم که سعی داریم یک آموزش اثرگذار و هدفمند را داشته باشیم. امیدوارم این نظام نامه در سال جاری به سراسر کشور ابلاغ شود و مبنای کار و عملکرد آموزش اقشار تاثیرگذار قرار گیرد و قاعدتا هدف اصلی آن پیشگیری از فعالیت های سلیقه ای در ادارات کل استان ها است.»
وی اظهار می‌کند:«این موارد چکیده ای از مجموعه اقداماتی بود که در این کارگاه سه روزه سعی کردیم با دوستان خود مطرح کنیم و البته در پایان نیز طی جلسه ای با حضور مدیران کل محترم معاونت به پرسش و پاسخ پیرامون مسائل و موارد جاری پرداخته شد که مباحث و نکاتی که در این جلسه بیان شد، نکاتی است که شاید بخشی از آنها لازم باشد به اطلاع مدیریت ارشد سازمان و معاونین محترم رسانده شود و حل آنها نیازمند مشارکت و تعامل دیگر بخش های سازمان است که اگر بخواهیم تیتر وار به برخی از آنها اشاره کنم، موضوع وضعیت پست های کارشناسان استانی، بحث دوره های آموزشی ضمن خدمت کارکنان دولت، وضعیت کتابخانه های شهرستان و حوزه دین در استان ها، نوع ورود سازمان در حوزه آسیب های اجتماعی و مهمترین آن موضوع عدم واریز اعتبارات معاونت آموزشی و پژوهشی از مرکز به استان ها است که متاسفانه سه سالی می‌شود که نتوانسته ایم در حوزه حمایت از فعالیت های حوزه هدایتی و نظارتی معاونت آموزشی وپژوهشی استان ها، اعتباری را به ادارات کل استانی پرداخت کنیم؛ البته این موضوع خارج از توان معاونت بوده است به این دلیل که این اعتبارات به صورت متمرکز از مرکز ارسال می‌شود ولی پیگیری های شخص معاون محترم پژوهشی و آموزشی حاج آقای موسوی هوایی و بنده در طول این سالها به همراه مکاتباتی که محضر ریاست محترم سازمان ارسال کرده‌ایم، موید این موضوع است که معاونت پژوهشی و آموزشی همه تلاش خود را برای این موضوع کرده اند اما مشکلات قانونی و محدودیت های اعتباری باعث شده است که مرکز نتواند به تعهدات خود در این حوزه عمل کند ولی می خواهم از ادارات کل استانی تشکر کنم که علی رغم مشکلات و مضیقه های اعتباری، اکثر قریب به اتفاق استانها خوشبختانه چه در حوزه آموزشهای اقشار تاثیرگذارو چه در بخش تالیفات،پژوهش ها و گفتمان های دانشگاهی، کم و بیش با قدرت و جدیت این مسیر موفق را ادامه دادند.»
ارشدی می افزاید:« عرض آخرم در این بخش اشاره به نتایج ارزیابی کلی این کارگاه است از سوی فراگیران است که ۳۴ نفر امتیاز عالی و خوب به آن دادند. ۴ نفر متوسط و ۲ نفر هم این دوره نظرشان را جلب نکرده بود که از نظر ما این جمع بندی حاکی از موفقیت این کارگاه است و خوشبختانه توانستیم رضایت همکاران خدوم استانی معاونت را جلب کنیم.جا دارد از حمایت و حضور گرم ریاست مکرم سازمان جناب آقای دکتر خاموشی تشکر کنم که با حضور موثر و مفید خود در افتتاحیه کارگاه و طرح مباحث بسیار ضروری و ارزشمند در حوزه پژوهش ها و آموزش های سازمان تبلیغات اسلامی حمایت خود را از حوزه پژوهش و آموزش در استان ها اعلام کردند. مستحضرید در حاشیه این افتتاحیه هم مراسم تکریم جناب آقای دارابی معاون محترم امور مجلس و استان ها و مراسم معارفه بنده هم صورت پذیرفت که با زحمت و حضور معاون محترم اموزشی و پژوهشی و مدیران کل معاونت انجام گرفت.»
وی سپس به بحث پیرامون چگونگی برگزاری پردیس آموزش های تخصصی روحانیون مستقر می پردازد و می‌گوید:«یکی از برنامه هایی که چندین سال است در دفتر برنامه ریزی آموزش های تخصصی سالانه اجرائی می‌شود فعالیتهای پردیس آموزش های تخصصی ویژه روحانیون مستقر است. در حقیقت این برنامه بر اساس یک ضرورتی تشخیص داده شده است که روحانیون مستقری که جذب جدید سازمان شده اند و نیاز است در بدو شروع فعالیت تبلیغی یا ماه های اولیه فعالیت آنها بیشتر با مهارتهای تبلیغی در حوزه کاری خود آشنا شوند، دوره ای با این هدف برای آنها برگزار و سعی شود بر اساس نیازهای جامعه در جهت توانمند سازی و ارتقای دانش و مهارت این عزیزان برنامه هایی در قالب آموزش نظری مهارتی و کارگاهی ارائه شود.اهمیت و ضرورت آموزش در زمینه‌های مختلف و توجه به نیازهای همه جانبه شبکه تبلیغی و ظهور و بروز برخی شبهات مستحدثه در چند سال گذشته سبب شد که دفتر برنامه‌ریزی آموزش‌های تخصصی معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با درک این امر مهم و اساسی و برنامه‌ریزی هدفمند و صحیح، رویکرد آموزش‌های تخصصی را در چند سطح به صورت متمرکز و استانی دنبال نموده و محتوای آن را در جهات مختلف غنا بخشد. در همین راستا علاوه بر دوره‌های آموزش تخصصی حضوری و غیر حضوری، پردیس آموزش های تخصصی که متشکل از بسته آموزشی ذو ابعاد است، طراحی و برنامه ریزی شده و با حضور روحانیون مستقر جذب جدید که از استان‌های مختلف بودند در مجتمع فرهنگی آموزشی نور قم انجام پذیرفت. اگر به اولویت و شیوه برگزاری پردیس آموزش‌های تخصصی نگریسته شود، اهمیت آن بیش از گذشته روشن می‌گردد که دفتر برنامه ریزی آموزش های تخصصی برای کیفیت بخشی فعالیت-های آموزشی نگاه همه جانبه‌ای به توانمندسازی روحانیون و مبلغین معطوف داشته تا اثربخشی فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی تعمیق مطلوبی یابد.»
به اعتقاد حیدر ارشدی شاخص‌های ممتاز پردیس آموزش‌های تخصصی را می‌توان به این شرح احصاء و بر شمرد:
۱- دسترسی آسان و بهره‌مندی از اساتید ممتاز در استان قم.
۲- بهره گیری از ظرفیت معاونت آموزشی و پژوهشی مدیریت حوزه‌های علمیه.
۳- وجود فضای مذهبی که پس از پایان دوره آموزشی محیط زیارتی و معنوی بسیار خوبی مهیا است.
۴- بکارگیری اساتید مجرب و برپایی کارگاه‌های مهارت افزایی در کنار کلاس های آموزشی.
۵- استقبال آموزش پذیران از برنامه‌های آموزشی در فضای معنوی، فرهنگی، آموزشی و کارگاهی.
۶- اثربخشی مطلوب کلاس های آموزشی با توجه به تنوع موضوعات و اشکال آن.
وی سپس یادآور می‌شود: « بدین ترتیب دفتر برنامه ریزی آموزش های تخصصی توانست با تلفیق مدل دوره های آموزش تخصصی به کلاس آموزش و کارگاه مهارت افزایی، نگاه عمیق و مطلوبی را در فرایندها حاکم نماید. مخاطبان پردیس آموزش تخصصی که در اسفند ماه سال ۱۳۹۶ برنامه ریزی و انجام پذیرفت، روحانیون مستقر ۱۰ استان بودند که تلاش شد با ارائه برنامه‌های نو و با بهره‌گیری از اساتید مجرب اثربخشی بسیار خوبی را داشته است.رویکرد دعوت از روحانیون مستقر استان‌ها نیز با موضوع شهر مقدس قم بوده که با توجه به جدول سهمیه‌بندی مشخص از بین استان‌های منتخب، نسبت به پذیرش روحانیون مستقر جذب جدید اقدام لازم انجام شد تا متناسب با جغرافیای تبلیغ آموزش‌های مورد نیاز ارائه گردد. مخاطبان این دوره نیز از استان‌های البرز؛ چهارمحال و بختیاری؛ زنجان؛ سمنان؛ قزوین؛ قم؛ کرمانشاه؛ لرستان؛ مرکزی و همدانبه تعداد سهمیه هر استان ۱۰ نفر روحانی مستقر دعوت شدند.»
به گفته وی اهم فعالیت‌های پردیس آموزش تخصصی عبارت است از:
۱- توجه به ارتقاء مهارت‌های تبلیغی روحانیون مستقر جذب جدید.
۲- ضرورت تغذیه فکری مناسب برای شبکه تبلیغی.
۳- توجه به رویکرد برنامه‌های تئوری کلاس‌های آموزش تخصصی.
۴- انعطاف برنامه‌ها به برپایی کارگاه‌های مهارت افزایی تبلیغی.
۵- برپایی کلاس های پرسش و پاسخ.
۶- برنامه معنوی زیارت.
ارشدی در ادامه این گفتگو تاکید می‌کند: «اگر بخواهم به سرفصل مباحث و موضوعات ارائه شده این دوره اشاره کنم این است که دوره مزبور با پیام ریاست مکرم سازمان تبلیغات اسلامی که توسط بنده قرائت شد، افتتاح گردید و بعد از آن روحانیون مستقر از سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی هوایی معاون محترم پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی بهره مند شدند.همان طور که عرض کردم سعی کردیم مباحث قابل استفاده و کاربردی باشد تا در روستاها و مکان های استقرار آنها ظرفیت علمی و عملی آنها ارتقا دهد به صورت مشخص از آقای دکتر نارنجیها به عناون یکی از صاحبنظران حوزه آسیب های اجتماعی به خصوص اعتیاد به مواد مخدر دعوت کردیم در این کارگاه حضور پیدا کنند و مباحثی را در حوزه آسیب های اجتماعی با موضوع کاهش سوءمصرف مواد مخدر و پیشگیری و درمان آن ارائه کردند. همچنین ایشان به کاهش و مقابله با این آسیب از طریق مسجد محوری و با تکیه بر ظرفیت تشکل های دینی نکات بسیار مفیدی را برای عزیزان روحانی ما ارائه دادند.حجت‌الاسلام و المسلمین استاد بزازی؛ سخنران دیگر این دوره بودند که با ارائه مباحثی با موضوع چالشهای نظام خانواده، نکات مفیدی را جهت بهره مندی مخاطبان دوره بیان نمودند.»
وی ادامه می دهد:« در بخش دیگری از این دوره سعی شد تا با توجه به فضای ملتهب این روزهای جامعه در بخش مجازی از ‌آقای دکتر باقری دعوت شود تا نکاتی را در حوزه فضای مجازی و بررسی فرصتها و تهدیدهای آن و نوع مواجهه روحانیون بافضای مجازی را به سمع و نظر این عزیزان برسانند.در ادامه این کارگاه، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر اخوی مباحثی را در حوزه سبک زندگی نوجوانان باز هم با تکیه بر آسیب های اجتماعی موجود در جامعه امروزی ارائه دادند که مورد توجه دوستان و روحانیون عزیزان ما واقع شد به دلیل اینکه مستحضرید یکی از نقش های محوری و مورد انتظار از روحانیون مستقر در روستاها نقش مشاور دینی است و این انتظار از عزیزان می رود که بتوانند در مواقع بروز مشکلات و معضلات اجتماعی یا خانوادگی برای یک جوان و نوجوان در خانواده، به‌عنوان یک مشاور مذهبی و دینیدر جهت رفع مشکل پیش آمده برآیند.»
ارشدی اظهار می‌کند:« حجت‌الاسلام و المسلمین اکبری نیز از دیگر اساتیدی بودند که در این دوره با ارائه مباحثی با موضوع روش¬شناسی و تبیین صحیح احکام، به ذکر انواع مهارت های بیان احکام جهت مخاطبان مختلف پرداختند. تحلیل محتوای سینمای غرب هم یکی دیگر از بخش های این دوره بود که توسط حجت‌الاسلام والمسلمین نادری برای مخاطبان ارائه گردید. بخش دیگری هم به صورت معمول که در این دوره ها سعی می‌شود با همکاری عزیزان سازمان دارالقرآن الکریم به آن پرداخته شود،کارگاه تصحیح قرائت روحانیون مستقر عزیز است که به دنبال اصلاح و تکمیل نحوه قرائت این دوستان به فصیح و صحیح ترین شیوه قرائت است که در این دوره به آن دست پیدا کردیم.این دوره در روز جمعه یازده اسفندماه پایان پذیرفت و در مراسم اختتامیه هم میزبان حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای دارابی معاون محترم امور مجلس و استان های سازمان تبلیغات اسلامی بودیم که ایشان هم با ارائه نکته ها و مواردی که به حوزه کارکردی و اثربخشی فعالیت روحانیون مستقر در محل استقرار ایشان کمک می‌کند، تجربیات خود را در این بخش به دوستان ارائه دادند.جا دارد از همین جا از زحمات اداره کل محترم سازمان تبلیغات اسلامی استان قم به‌ویژه مدیرکل حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری تشکر کنم که با همکاری خوب خود و همکاران عزیز اداره کل به خصوص دوستان مجتمع فرهنگی نور، دفتر برنامه ریزی آموزش های تخصصی را در راستای برگزاری هرچه مطلوب تر و مناسبتر این دوره در ماه پایانی سال ۹۶ یاری کردند.»
وی سپس می‌گوید:« این در حقیقت دو موضوعی بود که در بازه زمانی یک ماهه حضور بنده در مسئولیت دفتر آموزش های تخصصی اجرایی شد و به تبع ظرفیت فعالیت های دیگری نیز در این دفتر وجود دارد که برنامه ریزی آن برای سال ۱۳۹۷ در دستور قرار گرفته است که اگر بخواهم به صورت تیتروار به سرفصل آنها اشاره کنم می توان به سامانه مجازی آموزش اقشار تاثیرگذار اشاره داشت که در آن تلاش شده تا با بهره گیری از بستر اینترنت، برگزاری دوره های آموزشی را که درحال حاضر شاید تشکیل کلاس های حضوری و فیزیکی برای فراگیران و مجریان دارای مشکلاتی باشد، در قالب سامانه مجازی یا LMS به حداقل برسانیم وبتوانیم با بهره گیری از اساتید و سرفصل ها و عناوین دروس مورد نیاز فراگیران خود تعداد دوره های آموزشی را در طول سال افزایش داده و به تبع تعداد فراگیران را متناسب با نیازها و اقتضائات مختلف گسترش دهیم که انشالله در زمان رونمایی از این سامانه توضیحات بیشتری را پیرامون ظرفیت های آن ارائه خواهم داد.»
طبق گفته های ارشدی یکی دیگر از اقداماتی که در دفتر آموزش های تخصصی در صدد انجام آن است، برگزاری دوره های آموزشی الگو ویژه اقشار تاثیر گذار است به این نحو که دوره های آموزشی طراحی شده و به صورت پایلوت در مرکز یا یکی از استان ها برای یکی از اقشار تاثیرگذار مخاطب سازمان به تعداد محدود برگزار می‌شود. سپس مباحث و منابع و مستندات این دوره به‌عنوان یک نمونه دوره الگو برای تمامی استان ها در سراسر کشور ارسال می‌شود تا آنها هم با الگوبرداری از این دوره، این دست دوره های آموزشی را در موضوعات مختلفی مانند سبک زندگی، آموزش مشاوره خانواده و یا موضوعات اجتماعی اجرا نمایند.
وی در پایان یادآور می‌شود:« یکی دیگر از کارهایی که در سال ۹۷ به آن می پردازیم بحث تشکیل بانک اطلاعات دانش پذیران دوره های آموزش تخصصی در سطح کشور است که خلا آن در طول این سالها در دفتر آموزشهای تخصصی احساس می شده است. هدف از تشکیل این بانک اطلاعاتی اینست که بدانیم هر یک از اقشار تاثیر گذار در چه دوره های آموزشی و به چه مدت ساعت شرکت کرده تا متناسب با دوره هایی که دیده است، دوره های جدیدی را برای او طراحی کنیم و در آن دوره ها شرکت کند.این ها چند نمونه از فعالیت های اولویت دار دفتر برنامه ریزی آموزش های تخصصی در سال ۹۷ است. باز هم جا دارد از زحمات حجت‌الاسلام والمسلمین دارابی مدیر کل سابق دفتر برنامه ریزی آموزش های تخصصی برای قریب به ده سال حضور موثر ایشان در این دفتر تشکر کنم و همچنین از حسن اعتماد ریاست مکرم سازمان حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر خاموشی و حمایت های پدرانه و مشفقانه حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی هوایی معاون پژوهشی و آموزشی و همچنین مدیران کل محترم دفاتر معاونت تشکر کنم و یاری همه عزیزانی را که در حوزه توانمندسازی اقشار تاثیرگذار و آموزش تخصصی آنها توانایی دارند، طلب می‌کنم.از شما عزیزان فعال و زحمتکش در حوزه روابط عمومی سازمان نیز برای جمیع زحمات و همچنین فرصتی که به بنده دادید، کمال تشکر را دارم.»

........

رمان معاصر ايران، گذشته، حال و آينده

پایگاه داده های فرهنگی دینی

نشرنامه

دبیر خانه اجلاس دو سالانه بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی عج

کتابخانه معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی

لینک مدارس صدرا

لینک های مرتبط

نمايشگاه چشم اندازايران اسلامي ،درافق 1404درمجلس شوراي اسلامي