العربي | فارسي| English

صفحه نخست | اخبار | مقالات | گفتگو | آثارمعاونت | تماس باما | پست الكترونيكي

 
جمعه 3 آذر 1396  |   4 ربیع الاول 1439

 

...
تاریخ : 1395/06/09 11:50:26شماره : 14267 تعداد بازدید : 642


انتشار گزارش طرح پژوهشی گفتارپژوهی «ارتقای کیفیت فعالیت‌ها و محصولات تبلیغی...»

به گزارش سایت پژوهه‌ی دین، موضوع تبلیغ دینی یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌های سازمان تبلیغات اسلامی است که از سوی نظام اسلامی بر عهده‌ی این نهاد انقلابی گذاشته شده است.
بدیهی است به فراخور تغییرات شتابان زمانه و اقتضائات نوپدید، پویایی و تکامل سازه‌ها و سازمان تبلیغ دین نیز شرط لازم و ضروری جهت حفظ جایگاه و ارتقای کارآمدی و اثربخشی آن است.
مدیریت تحول و بهره‌وری در نظام تبلیغ دینی نیز متوقف بر دست‌یابی به تحلیلی دقیق، علمی و جامع از تمام مؤلفه‌های مؤثر و شرایط مداخله‌گر در کارکردهای این سیستم فرهنگی است.
در سال 1388 در جلسات کمیته‌ی پژوهش شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری مقرر شد اولین سمینار ارتقای کیفیت فعالیت‌ها و محصولات تبلیغی دستگاه‌های فرهنگی کشور با تأکید بر شیوه‌های سنتی تبلیغ در بهار سال 1389 برگزار گردد و مسؤولیت آن بر عهده‌ی معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفت. با تفاهم انجام‌شده مسؤولیت انجام پژوهشی که نتایج آن در اجلاس ارائه شود به دفتر برنامه‌ریزی پژوهش‌های کاربردی معاونت مذکور واگذار شد.
بدین منظور ابتدا کارگروهی با حضور مجری، ناظر و اعضای دیگر در دفتر برنامه‌ریزی پژوهش‌های کاربردی برگزار شد و در این جلسات بر سه امر توافق شد؛ نخست در بین روش‌های مختلف پژوهش از جمله انجام یک پژوهش جامع مفهومی با مدل قیاسی و یا پژوهش کمی میدانی و سایر روش‌ها، از روش گفتارپژوهی به دلیل امتیازاتی که در این موضوع خاص وجود دارد، استفاده شود. دوم آن‌که جامعه‌ی هدف گفتارپژوهی در سه سطح مدیران دستگاه‌های تبلیغ دینی، اساتید و صاحب‌نظران این عرصه و هم‌چنین مبلغان دینی موفق داخلی و بین‌المللی تعریف شود. درواقع هدف این بود که در این مجموعه از تجربه‌ی مدیریتی مسؤولین نهادهای تبلیغی و کسانی‌که دیدگاه آکادمیک به موضوع دارند در کنار مبلغان موفق استفاده گردد. سوم این‌که تبلیغ به عنوان یک مفهوم کلی جهت تدقیق هرچه بیشتر نیازمند تجزیه به عناصر جزئی‌تر است که بعد از بحث و بررسی در کارگروه نهایت به هفت زیرموضوع 1. مدیریت 2. مبلغ 3. محتوا 4. برنامه و فعالیت 5. روش، شیوه و ابزار 6. مخاطب و 7. محصولات تقسیم شد.
بر این اساس طرح پژوهشی گفتارپژوهی «ارتقای کیفیت فعالیت‌ها و محصولات تبلیغی؛ تبلیغ دینی با تأکید بر شیوه‌های سنتی تبلیغ» در سال 1389 به مناسبت برگزاری اولین سمینار ارتقای کیفیت به انجام رسید و در همان سمینار نتایج آن ارائه شد. هم‌چنین ماحصل پژوهش در شش مجلد منتشر شد.
قابل ذکر است که نتایج و دستاورد پژوهش حاضر تحلیل و ره‌یافتی است که در قالب اسناد متنی مدون و ارائه گردیده است. ویرایش جدید مشتمل بر چهار مجلد است؛ سه مجلد که به گزارش تفصیلی مصاحبه‌ها همراه با چکیده‌ی مهم‌ترین عناوین یادشده در هر مصاحبه و طبقه‌بندی محتوای مطالب در جدول موضوعات هفت‌گانه اختصاص دارد. در مجلد چهارم نیز چکیده‌ی مهم‌ترین عناوین و طبقه‌بندی گزاره‌ها در جدول موضوعات هفت‌گانه، تحلیل گفتمان طرح گفتارپژوهی و فایل پرده‌نگار (پاورپوینت) گزارش تحلیلی نتایج طرح (ارائه شده در اولین سمینار ارتقای کیفیت) آمده است.

 

تازه های نشر